För Neha Bapna finns det inget viktigare i världen än hennes älskade hund Muffin. Och så har det blivit för många indier under de senaste åren.
Varje gång hon reser genom Indien med tåg, sitter den fyraåriga Shih Tzun troget vid hennes sida – alltid i första klass. Hans kost är noga utvald och består enbart av hypoallergen mat, ofta dubbelt så dyr som vanlig hundmat.
– Jag har haft sömnlösa nätter för att hitta rätt foder åt honom. Han är som mitt barn, och jag vill att han ska ha det allra bästa, säger Neha Bapna, en 43-årig entreprenör från Mumbai.
Att skämma bort sitt husdjur brukade vara något som endast de allra rikaste kunde unna sig. Men i takt med att allt fler medelklassindier ser sina fyrbenta vänner som familjemedlemmar, har landets marknad för djurvård och husdjursprodukter exploderat i värde.

Pandemin förändrade synen på husdjur i Indien
Enligt Ankur Bisen, senior partner på konsultfirman Technopak, har coronapandemin spelat en avgörande roll i den ökade efterfrågan på husdjursrelaterade produkter och tjänster.
– Under pandemin, när människor var isolerade i sina hem, ökade behovet av sällskap. Vi såg att unga yrkesverksamma, par som valt att inte skaffa barn och småbarnsmammor i allt högre grad började skaffa husdjur, säger han.
Antalet husdjur i indiska hem har stigit kraftigt – från 26 miljoner år 2019 till 32 miljoner år 2024, enligt en rapport från konsultföretaget Redseer.
I takt med att familjestrukturer förändras, med senare giftermål och mindre familjer, får husdjur en allt mer central roll i hushållen.
Husdjur ersätter traditionellt föräldraskap
För Nikhil Bhushan och Lakshna Gulati, ett par från New Delhi, innebär deras husdjur att de kan uppleva känslan av föräldraskap – utan de komplexa ansvarsområden som följer med att ha barn.
– När vi gifte oss för fem år sedan var vi inte redo att skaffa barn, men efter att vi räddade våra husdjur, hunden Mowgli och katten Marmalade, kändes vårt hem plötsligt komplett, berättar Nikhil.
Hans partner Lakshna fyller i:
– Vi älskar att skämma bort dem! Ser vi en leksak som vi tror att de skulle gilla, köper vi den direkt – även om vi vet att den kommer vara söndertuggad inom kort.

Branschen blomstrar – miljardmarknad i sikte
Enligt Redseer spenderade indiska djurägare 3,6 miljarder dollar på sina husdjur under 2024 – en rejäl ökning från 1,6 miljarder dollar år 2019.
Den snabba tillväxten beror bland annat på nya tjänster inom branschen, såsom djurhotell, försäkringar och specialiserad veterinärvård.
– För 20 år sedan handlade djurvård främst om grundläggande tjänster som vaccinationer och enklare veterinärbesök, säger Pankaj Poddar, VD för husdjursföretaget Zigly.
– Nu vill djurägare ha det bästa för sina fyrbenta familjemedlemmar – från kläder och tillbehör till specialanpassade tjänster. Jag har sett djurägare lägga upp till 10% av sin inkomst på sina husdjur, allt från veterinärbesök till exklusiva hundkalas.
Neha Bapna är ett exempel på detta. Hon spenderar mellan 25 000 och 40 000 rupier (cirka 2 900–4 600 svenska kronor) i månaden på Shih Tzun Muffin, främst på resor och specialfoder.
Hon ser också till att Muffin får uppleva nya miljöer regelbundet – antingen genom dagsutflykter till lantgårdar eller längre vistelser på djurvänliga hotell. När hon besöker sina föräldrar i Jodhpur tar hon alltid första klass-biljetter, eftersom hundar och katter i Indien endast får resa i förstaklasskupéer på tåg.
– För Muffin gör jag inga kompromisser, säger hon.
Billigare alternativ för en bredare marknad
Det är inte bara premiumsegmentet som växer. Husdjurskedjor som The Pet Point har vuxit fram för att möta den ökande efterfrågan från en växande medelklass.
– För de flesta djurägare i dag handlar det om valuta för pengarna snarare än lyx, säger Akshay Mahendru, medgrundare av The Pet Point.

Han menar att kunder hellre bokar en prisvärd pälsvård för 600 rupier varje vecka än en exklusiv behandling för 1 500 rupier.
Tack vare snabbväxande e-handelsplattformar som Zepto och Blinkit, som levererar husdjursprodukter på så lite som 10–15 minuter, har försäljningen av billigare produkter som leksaker och snacks skjutit i höjden.
Framtiden ser ljus ut – men utmaningar återstår
Experter menar att Indiens husdjursindustri har stor tillväxtpotential. Enligt Bloomberg Intelligence kan den globala husdjursmarknaden, som i dag värderas till 320 miljarder dollar, passera 500 miljarder dollar före år 2030.
Redseer uppskattar att Indiens marknad kan fördubblas inom tre år och överstiga 7 miljarder dollar till 2028.
Men det finns fortfarande hinder på vägen.
Den ekonomiska tillväxten i Indien är ojämn, och inbromsande konsumtion samt stagnation i löneutvecklingen kan påverka branschens framtid. Dessutom saknar många städer husdjursvänliga offentliga platser, hotell och transportmöjligheter, vilket skapar stora utmaningar för djurägare.
Förhoppningar om en mer djurvänlig framtid

För Nikhil Bhushan och Lakshna Gulati innebär resor med hunden Mowgli extra förberedelser – de bär alltid med sig portabla bäddar samt engångstallrikar och skålar.
– Men det största problemet är att många restauranger och hotell inte tillåter husdjur, vilket begränsar våra valmöjligheter, säger Nikhil.
Neha Bapna möter liknande svårigheter under sina resor, men är optimistisk inför framtiden.
– När jag skaffade Muffin 2021 fanns knappt några djurvänliga aktiviteter. Men nu börjar det förändras – i Mumbai finns det numera event, resorter och kaféer som välkomnar husdjur, berättar hon.
Muffin får numera gå på ”socialiseringsevent” där han leker med andra hundar, samt delta i husdjursfestivaler med speciella aktiviteter och smaksensationer för hundar.
– Det ger mig hopp, säger Neha Bapna med ett leende.
Kommentarer