in ,

Fyrbenta stjärnor tar över sociala medier – slår människorna på fingrarna

Forskning visar att djur i sociala medier väcker större förtroende än människor – och nu flockas företagen kring pälsbeklädda profiler.

Fyrbenta stjärnor tar över sociala medier – slår människorna på fingrarna

Husdjur som frontar reklam i sociala medier uppfattas som mer äkta och pålitliga än mänskliga influencers, visar ny forskning.

Ny studie: Djur gör större intryck än människor

Det är inte längre bara kändisar eller livsstilsbloggare som sätter trender online – nu är det hundar, katter och kaniner som kliver in i rampljuset. En färsk studie från University of Strathclyde i Skottland visar att så kallade ”petfluencers” – husdjur som profileras i sociala medier – faktiskt har större genomslag hos konsumenter än traditionella mänskliga influencers.

Forskarna ville förstå vad som gör dessa djurprofiler så framgångsrika, och varför deras reklaminslag upplevs som mer genuina. Resultaten publicerades nyligen i den vetenskapliga tidskriften Journal of Advertising Research.

Fyrbenta stjärnor tar över sociala medier – slår människorna på fingrarna
Charmig, trovärdig och älskad – petfluencers som den här hunden samlar miljoner följare och dominerar allt fler reklamsamarbeten online.

Testade fiktiva annonser – djuren vann stort

För att undersöka effekten utvecklade forskarna fiktiva annonser för produkter som vin och jordnötssmör. Dessa annonser frontades antingen av människor eller av djur – och testades sedan på en grupp konsumenter.

Slutsatsen var tydlig: de annonser som visade ett djur fick starkare respons än de med människor. Effekten förstärktes ytterligare när budskapet i reklamen matchade konsumentens egna behov av njutning och belöning i stunden.

– Petfluencers ses som mer äkta och trovärdiga än sina mänskliga motsvarigheter, förklarar studiens huvudförfattare Dr. Laura Lavertu.

Influencertrötthet öppnar dörren för djuren

I takt med att mängden sponsrade inlägg från mänskliga influencers exploderat de senaste åren, har fenomenet ”influencer fatigue” – trötthet på sociala medier-profiler – också vuxit. Det har lett till minskad tilltro till vad som upplevs som köpta eller överdrivna rekommendationer.

Här fyller djuren ett tomrum. De saknar både skandaler och storhetsvansinne, och deras närvaro online känns i många fall mer spontan och uppriktig.

– Husdjur drar inte med sig samma bagage som människor kan göra. Det gör att deras budskap känns ärligare, säger Lavertu.

Stora pengar i lurviga samarbeten

Det handlar inte bara om charm – det handlar också om pengar. I Storbritannien spenderas varje år närmare 10 miljarder pund på husdjur, och i takt med att deras närvaro på nätet ökar, växer även deras kommersiella värde.

Ett exempel som nämns i studien är katten Nala, med 4,5 miljoner följare på Instagram. Hon marknadsför allt från kattmat till mobilspel och har enligt uppskattningar dragit in över 80 miljoner pund.

Bakom konton som Nalas står oftast engagerade ägare, som samarbetar med reklambyråer och samtidigt håller full kontroll över innehållet. Det skapar en form av transparens som ytterligare stärker förtroendet bland följarna.

Fyrbenta stjärnor tar över sociala medier – slår människorna på fingrarna

Petfluencerns hemliga vapen: äkthet

Medan människors inflytande ofta bygger på igenkänning eller beundran, har djuren en annan styrka – de känns helt enkelt mer äkta.

Det här innebär att företag som söker mer trovärdiga ambassadörer allt oftare vänder sig till fyrbenta profiler. Djurens naturliga charm och förmåga att engagera utan att det känns påklistrat gör dem till idealiska budbärare i en tid där autenticitet är hårdvaluta.

– Petfluencers ger ett verkligt alternativ till människors påverkan i reklam. De står för en typ av äkthet som konsumenter i dag längtar efter, säger Lavertu.

Framtidens influencers har päls

Forskningen visar på ett tydligt skifte i hur vi förhåller oss till påverkan i sociala medier. Husdjur som marknadsför produkter gör det inte bara på ett charmigt sätt – de skapar också ett starkare förtroende.

Forskarna planerar nu att genomföra vidare studier för att fördjupa förståelsen av petfluencerns roll och inflytande. Allt pekar på att framtidens reklamlandskap blir betydligt mer lurvigt än tidigare.

Kommentarer