in ,

Ny svensk studie visar att sociala tjänstehundar hjälper skolelever med problematisk frånvaro

Ny svensk studie visar att sociala tjänstehundar hjälper skolelever med problematisk frånvaro

Att använda sociala tjänstehundar i skolmiljöer kan ha en betydande positiv inverkan på elever med problematisk frånvaro. En ny studie från Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) och Uppsala universitet visar att dessa hundar inte bara hjälper till att öka elevernas närvaro, utan också stödjer deras psykiska välmående och akademiska prestationer.

En unik studie av sociala tjänstehundar i skolan

I en omfattande studie deltog 14 skolor från olika delar av Sverige, från Uppsala till Malmö. Totalt inkluderades 65 elever med varierande utmaningar i skolan. Fokus låg på att undersöka hur insatser med sociala tjänstehundar påverkade elevernas förmågor inom läsning, skrivning och matematik, samtidigt som deras generella livskvalitet och engagemang utvärderades. Studien observerade även hur hundarna och deras förare interagerade med eleverna.

Eleverna delades in i två grupper. Den ena gruppen, bestående av 33 elever, fick möta ett hundteam (en social tjänstehund och dess förare) två gånger i veckan i tio veckor. Den andra gruppen, en kontrollgrupp med 32 elever, fick istället motsvarande tid med en speciallärare. Resultaten visade tydliga fördelar för de elever som interagerade med hundteamen.

Ny svensk studie visar att sociala tjänstehundar hjälper skolelever med problematisk frånvaro
Arkivbild. Människorna och hunden på bilden har ingenting med den specifika studien att göra.

Resultan som talar för sig själva

Resultaten från studien var slående:

  • Högre deltagande: I gruppen med hundteam deltog alla utom en elev i hela programmet, medan ungefär en fjärdedel av eleverna i kontrollgruppen aldrig kom till sina sessioner.
  • Fler genomförda sessioner: Eleverna med hundteam deltog i fler sessioner (i genomsnitt 19) jämfört med kontrollgruppen (14 sessioner).
  • Minskad frånvaro: För elever som fick träffa hundteam sjönk frånvaron från 42% till 36%. I kontrollgruppen sjönk frånvaron något mindre, från 35% till 31%.
  • Bättre betyg i svenska: 69% av eleverna i hundgruppen uppnådde godkänt i svenska efter insatsen, en ökning från 53%. Kontrollgruppen visade inte samma förbättring i ämnet.

Eleverna i båda grupperna gjorde framsteg i matematik, och en barnhälsoenkät visade på ökad livskvalitet hos eleverna oavsett vilken insats de deltog i. Dock rapporterade hundförarna att elever i hundgruppen ofta såg fram emot sessionerna på ett mer entusiastiskt sätt än eleverna i kontrollgruppen.

Varför tjänstehundar fungerar

Ny svensk studie visar att sociala tjänstehundar hjälper skolelever med problematisk frånvaro
Arkivbild. Människorna och hunden på bilden har ingenting med den specifika studien att göra.

Sociala tjänstehundar verkar ha en särskild förmåga att motivera elever som annars kämpar med att delta i skolan. Hundarnas närvaro skapar en trygg och positiv miljö som uppmuntrar till interaktion och lärande. Många elever, som annars kanske hade undvikit att delta i sessioner med lärare, sågs vänta ivrigt på att få träffa hundarna.

Professor Lena Lidfors, som ledde studien, förklarar: ”Hundarna erbjuder en unik motivation som gör att eleverna känner sig mer bekväma och engagerade. De skapar ett band med eleverna som är svårt att återskapa på andra sätt”.

Stöd för kommuner och skolor

Trots de lovande resultaten används sociala tjänstehundar fortfarande i väldigt begränsad omfattning. Idag finns de på vissa skolor, äldreboenden, sjukhus och inom LSS-verksamheter, men antalet hundteam är relativt få. Ett hinder är bristen på tydliga riktlinjer och rutiner för att implementera denna typ av insats.

För att underlätta har forskarna bakom studien utvecklat ett upphandlingsformulär som skolor och kommuner kan använda utan kostnad. Formuläret innehåller kravspecifikationer hundteamen, inklusive erfarenhetsnivå, timersättning och metoder för utvärdering av insatserna. ”Vi hoppas att detta ska hjälpa fler kommuner att komma igång med sociala tjänstehundar och dra nytta av deras potential”, säger Lidfors.

Ny svensk studie visar att sociala tjänstehundar hjälper skolelever med problematisk frånvaro
Arkivbild. Människorna och hunden på bilden har ingenting med den specifika studien att göra.

Framtiden för sociala tjänstehundar

Denna studie understryker hur viktiga sociala tjänstehundar kan vara i att stödja elever med svårigheter i skolan. Genom att kombinera deras naturliga förmåga att skapa relationer med vetenskapligt baserade metoder kan dessa hundar spela en avgörande roll i framtidens utbildningssystem. Med ökat stöd och tydliga riktlinjer kan fler skolor och kommuner få möjlighet att implementera liknande insatser, vilket i slutändan kan bidra till att fler elever når sin fulla potential.

Huruvida studien kommer att tas på allvar av skolor och kommuner återstår dock att se. Nu är det åtminstone bevisat att sociala tjänstehundar gör skillnad.