Från och med januari 2025 kommer den välkända svenska hundmatstillverkaren Doggy att byta namn. Företaget, som länge varit synonymt med foder för hundar och katter, kommer nu att verka under det längre namnet Partner in Pet Food Nordics AB, förkortat PPF. Men vad innebär detta för kunder och konsumenter? Och varför gör Doggy denna förändring trots ett redan etablerat varumärke?
Det nya namnet, Partner in Pet Food Nordics AB, är ett resultat av en långvarig förändring för företaget, som sedan 2020 har varit en del av koncernen med samma namn. Enligt Patrik Niklasson, vd för det nya PPF, känns namnbytet naturligt och som en fortsättning på den pågående integrationsprocessen.
– För oss är det en naturlig del av vår utveckling och vi ser på detta som ett steg framåt, säger Patrik Niklasson till Alingsås Tidning.
En ny fas för Doggy – Partner in Pet Food Nordics AB
Förändringen i företagsnamnet har inte mötts av något större motstånd från personalen, vilket Patrik Niklasson är tacksam för.
– Vi har inte märkt någon negativ respons från våra anställda, och jag känner att det nu finns en bra förståelse för varför vi gör detta, säger han.
Det verkar som om övergången till PPF har gått smidigt, och de anställda har accepterat den nya riktningen företaget tar.
Varför byta det välkända Doggy-namnet?
Även om namnbytet kan verka drastiskt för många, så finns det flera bakomliggande skäl. Doggy är ett starkt varumärke som många förknippar med hundfoder, men det fanns även begränsningar i detta namn.
– Doggy som företagsnamn förknippades i första hand med hundmat. Men vi har också en stor del kattmat i vårt sortiment, och det var svårt för oss att synas ordentligt där, trots att kattmat faktiskt står för hela 50 procent av vår produktion, berättar Niklasson.
Att nu ha ett namn som speglar hela företagets breda sortiment känns därför som ett steg i rätt riktning.
Från Doggy till PPF – en mer inkluderande logotyp
Förutom namnet kommer Doggy även att uppdatera sin logotyp i samband med namnbytet. Trots detta kommer en viktig del av deras identitet att behållas – företagets slogan ”med kärlek från Vårgårda” kommer att vara en del av den nya PPF-logotypen. För företaget är det viktigt att behålla det nära och lokala bandet med sin ursprungliga hemort.
Vad händer med produkterna på hyllorna?
För de som är oroliga för förändringar i produktsortimentet kan vi lugna er – även om företaget nu heter Partner in Pet Food Nordics AB, så är det fortfarande samma varumärken och produkter som kommer att finnas på hyllorna. De välkända varumärkena Doggy, Mjau och Bozita kommer att fortsätta vara en del av utbudet.
Det är också värt att notera att namnbytet inte innebär någon förändring av själva kvaliteten på produkterna. Hundar och katter kommer fortfarande att få den mat de älskar, och kunder kan fortsatt räkna med samma höga standard på sina favoriter.
Förändring i företagsstruktur
Namnbytet är också ett sätt för Doggy att markera sin tillhörighet till den större koncernen Partner in Pet Food, vilket ger företaget nya möjligheter för internationell expansion och tillväxt.
– Vi känner att det här är ett sätt att markera vår framtida position på marknaden och det gör att vi kan se ännu mer framåt när det gäller tillväxt och utveckling av nya produkter, säger Niklasson.
Framtiden för PPF
Så vad betyder framtiden för PPF och deras kunder? Förutom det nya namnet och logotypen är det inte mycket som kommer att förändras för de vanliga konsumenterna. De kommer fortsätta att se samma produkter på hyllorna i butikerna, men nu med en tydligare koppling till hela företagets sortiment, både för hundar och katter.
Med det nya namnet hoppas företaget kunna stärka sitt varumärke ytterligare, och förhoppningsvis blir det ett namn som alla kommer att känna till inom en snar framtid.