in ,

Evidensia i blåsväder – Larm om allvarliga missförhållanden

Före detta anställda: Vinst går före djurens välmående.

Larm om allvarliga missförhållanden inom stor djurvårdskedja

Flera tidigare anställda riktar nu hård kritik mot djursjukvårdskedjan Evidensia. Enligt 14 före detta medarbetare har bolagets starka fokus på vinst lett till brister i både resurser och kompetens – med allvarliga konsekvenser för djurens hälsa. I vissa fall har djur avlidit på grund av bristande vård, enligt uppgifter till Sveriges Radio P3.

Evidensia, som är en av världens största aktörer inom veterinärvård med omkring 2 500 djursjukhus och kliniker i ett 20-tal länder, ägs av ett riskkapitalbolag. Flera vittnesmål tyder på att företagets ekonomiska mål fått högre prioritet än själva djurvården.

Allvarliga anklagelser om vanvård

Enligt dokumentation som Sveriges Radio tagit del av, i form av journalanteckningar och anmälningar, samt vittnesmål från både djurägare och personal, har allvarliga situationer uppstått vid flera kliniker. Sjuka djur ska ha lämnats obevakade och i vissa fall fått ligga i sin egen avföring. Hygienen efter operationer beskrivs som totalt bristfällig.

Evidensia i blåsväder – Larm om allvarliga missförhållanden
Två veterinärer från Evidensia undersöker en hund. Bilden är inte kopplad till de händelser som beskrivs i artikeln. Foto: Evidensia.

En av de mest allvarliga anklagelserna gäller användning av narkotikaklassade läkemedel av personal utan rätt kompetens – något som är strikt förbjudet enligt lag. Före detta anställda berättar även om infektioner som uppkommit när sår inte skötts om ordentligt eller då hygienrutiner inte följts vid användning av kanyler och sonder.

Bonusar till chefer – trots resursbrist

Enligt flera av de tidigare anställda är en del av problemet att chefer får stora bonusar om de lyckas hålla sin budget. Det skapar, enligt dem, incitament att prioritera ekonomi över vårdkvalitet. En tidigare klinikchef beskriver hur etiska överväganden allt mer fått stå tillbaka och varnar för att djurägare sällan vet vad som faktiskt sker bakom klinikens stängda dörrar.

Djurägares förtroende skakas – hund dog efter vårdmiss

En särskilt uppmärksammad händelse rör hunden Albus, som togs in för att få ett sår ihopsytt vid Evidensias klinik i Växjö. Efter operationen fick Albus smärtstillande läkemedel, vilket ledde till magproblem. Trots att veterinären senare misstänkte magsår och noterade detta i journalen, bedömdes tillståndet som stabilt. Dagen därpå avled Albus.

Ägarna Linnea och Anton Damberg har anmält händelsen till Ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvård – som slog fast att hunden borde ha fått intensivvård. Paret fick senare ett brev från kliniken med uppmaningen att i framtiden söka hjälp någon annanstans.

– Jag förstår inte varför man inte bara lägger sig platt och tar till sig vad som gått fel. Det känns bara märkligt, sade Linnea Damberg till Sveriges Radio.

Kritiken: Evidensia saknar kapacitet för akutvård

Evidensia i blåsväder – Larm om allvarliga missförhållanden
Södra djursjukhuset vid Kungens kurva i Huddinge kommun är ett av alla djursjukhus som ingår i Evidensia. Foto: Wikipedia.

Flera av de tidigare anställda beskriver en oroande kultur där svårt sjuka djur tas emot, trots att det saknas både tillräcklig bemanning och rätt kompetens. Detta innebär, enligt dem, en direkt fara för djuren. Samtidigt säger Evidensia att bolaget alltid sätter djurens bästa främst.

Marlene Areskog, veterinärmedicinsk chef Evidensia Sverige, vill inte kommentera enskilda fall, men försäkrar att vårdkvaliteten prioriteras framför ekonomiska mål.

– Det är givetvis oacceptabelt och tragiskt. Det finns inget en veterinär hellre vill än att se sina patienter bli friska, säger hon till Sveriges Radio P4.

En växande bransch med pressad personal

Veterinärbranschen har under senare år blivit en attraktiv marknad för investeringar, särskilt bland riskkapitalbolag. Samtidigt innebär detta ett tryck effektivisering och lönsamhet – något som enligt kritiker inte alltid går hand i hand med god djurvård.

De vittnesmål som nu framkommer pekar på ett stort växande problem där personalens arbetsmiljö försämras och där djuren i slutändan riskerar att drabbas. Frågan är hur branschen ska kunna balansera kommersiella intressen med ett etiskt och professionellt ansvar för djurens hälsa och välmående.

Kommentarer

Skriven av Lisa Bergström

Lisa Bergström är utbildad hundinstruktör och frilansskribent med över 15 års erfarenhet av arbete med hundar i både vardag och träning. Hon är bosatt i Dalarna tillsammans med sin familj, två barn – och så klart hundarna: en pigg Border Collie och en lojal Labrador Retriever.

Med en bakgrund inom både etologi och praktisk hundträning skriver Lisa med stort engagemang om allt från valpfostran och vardagslydnad till olika hundrasers egenskaper och behov. Hennes texter är alltid grundade i aktuell kunskap och erfarenhet, samtidigt som hon har en varm och lättläst ton som uppskattas av både nya och erfarna hundägare.

Lisa brinner för att sprida kunskap om hur vi skapar trygga, glada hundar – och hur människor och hundar kan förstå varandra bättre i vardagen. Hon är särskilt intresserad av relationen mellan barn och hundar, och hur man skapar harmoni i hundfamiljen.

När Lisa inte skriver eller tränar hund, håller hon gärna kurser lokalt och föreläser om hundpsykologi och ansvarsfullt hundägarskap.