Veterinärkedjorna Evidensia och Anicura får nu skarp kritik från både djurägare och personal. Flera vittnesmål pekar på allvarliga brister inom vården, där vinsten uppges ha gått före både omsorg och ansvarstagande. Det rapporterar News55, som tagit del av flera fall där djur farit illa – eller till och med mist livet – efter vad ägarna menar är vårdslös behandling.
Vi på Voff-Voff har tidigare rapporterat om kritik mot Evidensia i artikeln ”Evidensia i blåsväder – Larm om allvarliga missförhållanden”, och nu växer berättelserna om fler allvarliga incidenter.
Max hund dog efter misslyckad vård – fick presentkort i kompensation
Max Gauffin från Gotland är en av de hundägare som nu riktar hård kritik mot Evidensia. Efter att hans Rottweiler Viking drabbats av ett klobrott sökte han vård på en Evidensia-klinik. Vad som skulle varit en rutinbehandling slutade med att Viking dog – trots att distriktsveterinären senare gjorde allt för att rädda hundens liv.

När Max fick ta del av journalerna reagerade även en länsveterinär, som beskrev Evidensias hantering som ”grovt oskicklig”. Trots detta valde Evidensia att endast ersätta Max med ett presentkort på 1 000 kronor.
– Det kändes som ett hån. Vår hund är död och vi får ett presentkort. Det är kränkande, säger Max i ett mejl till News55.
Han berättar att han fortfarande sörjer Viking djupt, trots att han nu har en ny omplaceringshund, Bosse. Någon anmälan till ansvarsnämnden har han inte gjort – eftersom han menar att det ändå inte leder till några riktiga konsekvenser.
Hund lämnades in – kom hem täckt i avföring
I ett annat uppmärksammat fall, som Sveriges Radios P3 Nyheter rapporterat om, drabbades Cecilias hund Millan av kraftiga kräkningar och diarré. Hon lämnades in på Evidensia djursjukhus i Göteborg. Men när hon skrevs ut ett dygn senare möttes Cecilia av en fruktansvärd syn.
– Det luktade något fruktansvärt. Millan var full av avföring. Det var så upprörande att se, berättar Cecilia för Sveriges Radio.
Av journalanteckningarna framgår att ingen duschning nämnts och att hunden legat i sin egen avföring i över elva timmar. En veterinär noterade på morgonen: ”Mycket dålig lukt”, men vidtog inga ytterligare åtgärder.

Det här fallet är ett av närmare 100 vittnesmål som inkommit till P3 Nyheter efter deras granskning av Evidensia. Trots detta vill företaget inte ställa upp på intervju, men skriver i ett uttalande att de inte kommenterar enskilda fall och att granskningen innehåller felaktigheter. Man uppmanar missnöjda kunder att kontakta kliniken eller göra en anmälan till ansvarsnämnden.
Namninsamling växer – krav på åtgärder mot kedjorna
Kritiken gäller inte bara Evidensia. Anicura har hamnat i blåsväder efter att ännu ett tragiskt fall har uppmärksammats. Hunden Baxter avled efter vad ägarna menar var en rad vårdfel och orimligt höga kostnader.
Trots tydliga symtom på urinstopp bedömdes inte situationen som akut. En tidigare operation för urinsten noterades inte av veterinären, som istället spekulerade i tumörer. När ägarna vädjade om mer ingående undersökningar föreslogs avlivning – utan att journalen från tidigare vård ens lästes.
När situationen förvärrades erbjöds en ny operation, men prisuppgifterna varierade kraftigt – från 35 000 till över 100 000 kronor beroende på vem de talade med. Till slut tvingades ägarna avliva Baxter på grund av hans lidande.
– Det fanns ingen förståelse, ingen vilja att hitta lösningar. Det handlade bara om pengar, skriver ägaren i ett upprop som nu cirkulerar på sociala medier.
Uppropet har i skrivande stund samlat över 3 450 namnunderskrifter och riktar sig till landsbygdsminister Peter Kullgren (KD) och ansvariga myndigheter. Där krävs hårdare reglering av veterinärmarknaden, där priser och kvalitet på vård blivit allt mer ifrågasatta.

Ett system där vinsten styr?
Bakom både Evidensia och Anicura står riskkapitalbolag. Kritiker menar att denna ägarstruktur påverkar vårdkedjornas prioriteringar – där affärsmodeller snarare än djurens bästa styr besluten.
Enligt djurägare som hört av sig till medierna efterlyses en oberoende tillsyn, tydligare kostnadsinformation och ökad transparens. Flera efterfrågar även att statliga aktörer tar ett större ansvar för att motverka att vård av sjuka djur blir en fråga om plånbok snarare än behov.
Vi kommer så klart att fortsätta bevaka utvecklingen och rapporterar vidare om de djurägare som kämpar för förändring i ett allt mer kommersialiserat vårdsystem!
Kommentarer